Eggen Wandeling - Gene Eggen Foundation

Eggen Wandeling

Stichting

Gène Eggen-wandeling in Ulestraten

De wandeling  begint bij het geboortehuis van Gène Eggen in Vliek, op no. 20. In dat huis woonde en werkte hij vanaf 1951 tot zijn dood in 2000. Als atelier bouwde hij de schuur waar zijn ouders hun bescheiden boerderij dreven om tot een cluster van werkruimtes voor zijn veelheid aan artistieke bezigheden.

In de tuin bij het huis staan verschillende beelden van zijn hand. Voor het huis,  in het plantsoen, staat een beeld dat hij aanvankelijk kapte als zelfportret. Later werkte hij dat om tot ‘wachter’. Om die reden is het in 2008 daar neergezet. Meteen naast het huis is een muurkapel gebouwd van de stenen van een kapelletje dat tussen 1958 en 1976 voor het huis op de splitsing van twee wegen stond. Daarvoor had hij een Mariabeeld gekapt, dat na de sloop van de kapel deze nieuwe plek kreeg.

Van hieruit ging Gène Eggen regelmatig wandelen. Hij had immers van zijn leermeester Campendonk aan de Rijksacademie in Amsterdam de wijze les meegekregen dat zijn leven zich zou moeten afspelen in de directe omgeving van zijn geboorteplek. Daar zou hij alles vinden wat hij nodig had om als kunstenaar te kunnen functioneren.

Volgen wij hem op een van zijn wandelingen.

Met de rug naar het huis slaan we links af en lopen de straat naar beneden. De weg eindigt bij een wegkruis. Nadat het houten corpus dat daar sinds de stichting van het kruis in 1930 gestolen werd maakte Eggen in 1976 een nieuw, geschilderd corpus. Door de luchtverontreiniging is dat inmiddels zodanig aangetast dat het niet te restaureren is. Recent is het vervangen door een afgietsel van een kruisbeeld dat hij maakte voor een kerk. Om diefstal voor te blijven is het afgietsel vervaardigd van een weersbestendige kunststof.

We gaan nu naar links en vrijwel meteen weer naar rechts, naar het bos.  Bij het beekje rechtdoor blijven lopen, omhoog de holle weg in met zijn natuurlijke bronnen, tot aan de eerstvolgende zijweg. Die voert, naar rechts, naar de hoeve Wijngaardsberg.  Vlak voor deze hoeve, waarvan het linker deel een wijngoed is en het rechter een uitspanning, links het smalle voetpad in met twee ‘stegelkes’.
Daar staan, boven aan de helling die uitzicht biedt op het gehucht Waterval en op de helling rechts de buurtschap Raar, twee bankjes: een vast rustpunt voor Gène Eggen, waar hij kon nadenken, of gesprekken voerde met andere wandelaars, of met de wijnboer. Zijn aanwezigheid daar is vastgelegd in de film die Maurice Nijsten over Eggen maakte in 2002.

Vervolgens gaan we naar links en lopen over de oeroude Romeinse weg in de richting van het gehucht Genzon. In de verte zijn de kerk van Schimmert en de vermaarde watertoren van architect Wielders  te zien. Bij de T–splitsing op het eind van de weg naar links en meteen weer naar rechts, bij het Centenkapelletje. In het hekwerk dat na talloze vernielingen in het kapelletje is aangebracht is een afbeelding van de Wonderbare visvangst verwerkt, naar een ontwerp van Eggen. Vanaf Genzon gaan we meteen naar links en lopen naar beneden tot aan de Sint–Catharinakerk. In de kerk, die altijd geopend is, hangen schitterende houten kruiswegstaties uit 1968, van de hand van Gène Eggen.

Na het verlaten van de kerk de trappen naar beneden afdalen, dan direct rechts. Na 250 meter ziet u aan uw linkerhand het kerkhof van Ulestraten, waar zoon Frans vooraan begraven ligt en Gène zelf achteraan, ieder met hun eigen grafbeeld.

Na het verlaten van het kerkhof weer naar rechts afslaan en meteen weer rechts omhoog, de pastoor Halmansstraat in. Voor de plaatselijke supermarkt langs naar de Kasteelstraat gaan. In 2010 is het jeugdhuis dat daar stond afgebroken, dat onder patronage stond van Don Bosco. Het ronde reliëf dat Eggen in 1949 in de gevel maakte was zijn eerste opdracht in de openbare ruimte. Voorlopig is het opgeslagen, in afwachting van nieuwbouw ter plekke, waarna herplaatsing zal volgen.

In de Kasteelstraat ligt de basisschool De Triangel. Naast de hoofdingang staat een beeld van Gène van twee kinderen die elkaar liefdevol aankijken. Aanvankelijk was het gemaakt voor de voorganger van de huidige school, enkele straten verderop. Het bijpassende glas-in-loodraam in die school is helaas verloren gegaan.  Na de school gaan we weer naar links, de steile Kennedystraat af, tot op de hoofdweg door het dorp. Daar slaan we rechts af, lopen langs een oude dorpsbron en komen zo weer bij het punt waar we eerder het bos in zijn gegaan. We gaan in Vliek weer naar boven en komen op het beginpunt.

Wie meer wil zien kan zowel in Schietecoven als in Humcoven nog wegkruisen van Eggen bekijken. Dat laatste is recent gerestaureerd en van een afdakje voorzien.